دوشنبه 31 ارديبهشت 1397
به بهانه «روز دزفول، روز مقاومت»؛ خاستگاه علمی «شیخ اعظم» کجاست تاریخ درج خبر :1395-3-9
مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: هجرت‌های متعدد علمای دزفول و آوازه علمی شخصیت‌های بزرگی شیخ مرتضی انصاری (ملقب به شیخ اعظم) جهان اسلام و تشیع را فرا گرفته و دزفول را به عنوان مهد استادان فقه جعفری شناسانده است.

 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، تاریخ دفاع مقدس، حوادث و پدیده‌ای مختلف و مصادیق ایثار و شجاعت فراوانی را در خویش جای داده است، ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، در دفاع از نظام اسلامی چنان درخشیدند که دشمن را با صبر و استقامت خویش به ستوه درآوردند، دزفول، پایتخت مقاومت ایران در صدر صفحات زرین دفاع مقدس قرار دارد، به خاطر حماسه‌های مجاهدان، شجاعت‌ها و صبر و مقاومت مردم این دیار دین مدار بود که روز چهارم خرداد به نام روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد، به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی‌مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم که از رزمندگان دوران دفاع مقدس است گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌آید:

* چرا روز چهارم خرداد به عنوان روز دزفول نامگذاری شده است؟
-اگر بخواهیم خیلی خلاصه به پاسخ این سؤال برسیم باید گفت همان گونه که از منطوق این عنوان استفاده می¬‌شود، علت این نامگذاری صبر و مقاومت مردم این شهر در دوران دفاع مقدس در برابر حملات مختلف و متعدد رژیم بعثی صدام و موشک باران آن رژیم بود، این شهر چیزی حدود 200 بار مورد اصابت موشک¬‌های 6 متری، 9 متری و 12 متری قرار گرفت و حدود 20 هزار بار گلوله باران شد،‌ در دوران جنگ چیزی حدود هفت هزار کشته، زخمی و مفقودالأثر که 2600 نفر از این آمار مربوط به دزفول بود، داشت، بر اساس همین مقاومت و پایداری بود که حضرت امام خمینی(ره) در همان ایام فرمود: دزفول دین خود را به اسلام ادا کرد، رژیم بعثی، دزفول را «بلد الصواریخ» می-‌نامید، یعنی شهر موشک، هر وقت می¬‌خواست حمله موشکی به شهر¬ها را انجام دهد دزفول در نوبت «الف» که به تعبیر«الف، دزفول» از رادیو عراق خوانده می‌شد، بنابراین دزفول از همان زمان به عنوان شهر نمونه و پس از چندین سال روز چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری، روز دزفول نامگذاری شد.
دزفول حدود 200 بار مورد اصابت موشک¬‌های 6 متری، 9 متری و 12 متری قرار گرفت و حدود 20 هزار بار گلوله باران شد

* شرایط و اوضاع آن روز دزفول چگونه بود؟
-ببینید دزفول هر چند با موشک‌باران و بمباران رژیم بعثی و از طرف مقاومت مردم، خود به جبهه‌ قابل تحسینی تبدیل شده بود، اما می¬‌توان گفت آن را به لحاظ پتانسیل دینی، اعتقادی، عملیاتی محور و کانون پشتیبانی جبهه و خط مقدم بود، پشتیبانی رزمی، زمینی و هوایی، پشتیبانی رزمندگان به لحاظ تأمین مواد غذایی و پوشاک، پشتیبانی درمانی و آماده‌سازی بیمارستان¬‌ها برای مجروحان و پشتیبانی¬‌های متنوع و متعدد، دزفول را به عنوان مرکز پشتیبانی جبهه قرار داده بود، تمام نیروی جنگی لشکر 7 ولی‌عصر(عج) را رزمندگان و جوانان دزفول تأمین می¬‌کردند ـ  بسیاری از فرماندهان جنگ از مردم متدین این دیار بودند، البته تصویر و بیان فضای آن زمان و نقش مردم شهیدپرور دزفول چیزی نیست که در این مجال بگنجد.

* خب! با این اوصاف دزفول باید به تله خاکی تبدیل می‌شد؟
-اینکه عرض کردیم دزفول، کانون پشتیبانی جبهه بود، این مطلب ناظر به تأمین نیاز جبهه در عرصه¬‌های مختلف دفاعی بود، اما فعالیت¬‌ها در همین حوزه ختم نمی¬‌شد، بلکه در حین رصد کردن نیاز¬های خط مقدم و تأمین آن‌ها، در حین جنگ به بازسازی بناها و ساختمان¬‌های تخریب شده اقدام می¬‌شد و می¬‌توان گفت در فاصله نه چندان زیادی پس از هر حمله موشکی و بمباران و تخریب خانه¬‌ها  بازسازی خرابه‌ها آغاز می¬‌شد و این خود امر مهمی در برجا ماندن ساختمان و مهندسی شهر با وجود حملات فراوان بود.

* جنابعالی به عنوان استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم و نماینده طلاب و فضلای دزفول، وضعیت حوزه علمیه دزفول و سیر فعالیت‌‌های علمی و دینی قبل و پس از انقلاب در این شهرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هجرت به مراکز مهم تشیع از جمله نجف، کربلا و قم برای تفقه در دین از مشخصه‌های بارز طلاب و فضلای شهر دزفول است
-برجستگی‌های دینی، علمی و فرهنگی این خطه ولایت‌مدار از قدیم‌الایام مورد نظر دین‌شناسان، مورخان و فرهنگ دوستان بوده است و از رهگذر همین مشخصه‌های والا، این شهر، به دارالمؤمنین ملقب شد، اما در این میان، تدین و دین‌مداری مردمان این خاک پاک،آن چنان نورانی است که این خصلت الهی را از دیگر برجستگی‌های ارزشی و بلند این مردم متمایز کرده است، وجود حوزه‌های علمیه و تعلیم و تعلم علوم دینی و آموزه‌های اسلامی بر محور اصول تشیع و دایر بودن علی الدوام کرسی‌های تدریس اساتید فقه و فقاهت و علوم اسلامی، گواه پویایی دین‌مداری در این شهر بوده و هست، هجرت‌های متعدد علمای دزفول و آوازه علمی شخصیت‌های بزرگی چون خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری رحمة الله علیه و نوّره الله قبره الشریف، جهان اسلام و تشیع را فرا گرفته و دزفول را به عنوان مهد استادان فقه جعفری شناسانده است.
هجرت به مراکز مهم تشیع از جمله نجف، کربلا و قم برای تفقه در دین از مشخصه‌های بارز طلاب و فضلای این شهر است، به گونه‌ای که این شهر در هر مقطع زمانی، شاهد گروه‌هایی از اهل علم بوده است که برای تفقه در دین خانه و کاشانه را رها و مهاجرت کرده‌اند، با آغاز انقلاب اسلامی که حرکتی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی- شیعی و برخاسته از درون حوزه علمیه بود، اقبال به مدارس علوم دینی در این شهر شدت یافت و مدارس علمیه سهم مضاعفی از جوانان را به خود اختصاص داد و گروه‌های متعددی از جوانان این دیار در کسوت طالبان علم توحید در آمده و حضور جدی خویش را در حوزه علمیه دزفول و قم به گونه‌ای تحسین برانگیز رقم زدند، اکنون به لطف خدا و عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) و به برکت اتقلاب اسلامی، سوای جامعه بزرگ طلاب و فضلای حاضر در دزفول، جامعه طلاب و فضلای دزفول مقیم قم جمعیتی قریب به 250 نفر از طلاب و فضلا را در خود جای داده است که مفتخرانه جمعیتی بالغ بر 150 نفر در سطوح عالی و دروس خارج به تحصیل اشتغعال دارند و این خود از پتانسیل‌های عالی برای شهرستان دزفول محسوب می‌شود.
برخورداری از کرسی‌های تدریس در حوزه علمیه قم از توانایی‌های مسرت بخش طلاب و فضلای دزفول است، امروز گروه زیادی از فضلای مقیم قم از اساتید سطوح مختلف از جمله سطوح عالی حوزه علمیه قم هستند که به تعلیم و تربیت طلاب در مقاطع و دروس مختلف مشغول هستند، حضور پر رنگ حوزویان دزفول در قم در عرصه تحقیق و پژوهش و تألیف آثار ارزشمند در عرصه‌های مختلف دینی از جمله فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، حدیث، تاریخ و سیره، ادیان و مذاهب و ..  نشان از عمق اعتقاد آنان به لزوم تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی دارد، در این میان گروه قابل توجهی نیز، از اساتید مبرز و برجسته در موضوع مدارج علمی طلاب قم و دانشجویان هستند که در جایگاه استاد راهنما، مشاور و داور، طلاب و فضلا و نیز دانشجویان را در سراسر کشور در تدوین پایان‌نامه و رساله یاری می‌رسانند، حضور بخش عمده‌ای از حوزویان دزفولی مقیم قم در مراکز علمی به عنوان استاد و عضو هیأت علمی از توانمندی‌های دیگر قابل توجه فرزندان علمی و دینی شهرستان دزفول است، افتخار دیگری را که جامعه طلاب و فضلای دزفول برای این شهر و بلکه کشور رقم زده است، برخورداری از پتانسیل مدیریت در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجرایی است، مدیریت‌های کلان و مهمی از جمله مدیریت‌های شهری، استانی و کشوری هستند که در رأس آن‌ها حوزویان دزفول قرار دارند.

* با توجه به اینکه شم شاعری دارید، نقش شعر و ادب در دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می¬‌کنید؟
-نقش بی‌نظیر ادب و شهر در دفاع مقدس، امری غیر قابل انکار است. سروده¬‌های حماسی شعرای عزیز در دوران دفاع مقدس خصوصاً وقتی از مضامین دینی و اعتقادی نشأت می¬‌گرفت تأثیر به سزایی در روحیه رزمندگان داشت و الحمدلله دزفول هم از این پتانسیل به نحو قابل توجهی برخوردار است، وجود شعرای خوب و آگاه به مقتضیات دزفول که هم دوران دفاع مقدس را و هم پس از آن را درک کرده¬‌اند یک ثروتی است که می¬‌تواند گزارشگر حوادث و اتفاقات متنوع جنگ باشد.
 
* شهر خجسته نام
صد بار ترا سلام، دزفول/ای شهر خجسته نام، دزفول
آوازه سربلندیت را/من می‌شنوم مدام، دزفول
در وصف بزرگیت چه گویم/ای شهره خاص و عام، دزفول
بر شهر نمونه بودن خویش/هستی تو علی الدوام، دزفول
دشمن چو نظر به خاکت افکند/بیرون شدی از نیام، دزفول
با شیردلان خود دمادم/گفتی سخن از قیام، دزفول
بر صبر و مقاومت برایت/این جمله بگفت امام، دزفول
در حفظ و حراست از شریعت/خوش دین تو شد تمام، دزفول
«صائم» چه خوش است زانکه گفته است/در مدح تو این کلام، دزفول

http://fna.ir/AG0WJ3

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :
پربازدید
لينك هاي مرتبط
قم - خیابان معلم -کوچه 12 - جنب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
تلفن :
025 - 37737213
نمابر :
025 - 37737217
کدپستی :
37185- 4466
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم می باشد.