دوشنبه 31 ارديبهشت 1397
برگزاری نشست علمی- پژوهشی در مدرسه فاطمه المعصومه سلام الله علیها تاریخ درج خبر :1393-11-23
قم نشست علمی- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان، پژوهشی با موضوع زیارت عارفانه با حضور دکتر رضایی مهر در مدرسه فاطمه المعصومه (سلام الله علیها) پردیسان برگزارشد.

 قم نشست علمی- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان، پژوهشی با موضوع زیارت عارفانه با حضور دکتر رضایی مهر در مدرسه فاطمه المعصومه (سلام الله علیها) پردیسان برگزارشد.
این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و مداحی و روضه خوانی توسط یکی از طلاب مدرسه آغاز شد.
سپس حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رضایی مهر به ایراد سخن پرداخت.
وی تاکید کرد: بحث زیارت یکی از مباحث مهم در معارف اسلامی از حیث اعتقادی و کلامی است.
 رییس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم سخنان خود را در قالب 4نکته اینگونه بیان کرد:

نکته اول: زیارت درلغت واصطلاح
زیارت در لغت به معنای قصد و گرایش است و در اصطلاح دینی عبارت است از عملی که برخواسته از گرایش زائر به مزور است آن هم به منظور اکرام، احترام و تعظیم مزور و تقرب به و آرامش یافتن در کنار او.
وی  افزود: زیارت نوعی تمایل قلبی و جامع نسبت به مزور است.

نکته دوم: زیارت مقوماتی دارد ومقوم به چیزی میگویند که امور دیگربراو سوارند؛
1.زائر    2.مزور     3.گرایش وتمایل قلبی
دکتر رضایی مهر بیان کرد: مزور ممکن است خداوند، بشر مانند ائمه(علیهم السلام) و یا اشیاء مانند کعبه، حجرالاسود و... باشد.

نکته سوم: زیارت چرا باید عارفانه باشد؟
عارفانه از معرفت ازماده عرف است.
وی تصریح کرد: معرفت با علم متفاوت است معرفت نوعی علم خاص است ،علم به جزئیات و خصوصیات شی ولی علم، علم مطلق و علم به کلیات شی است.
حجت الاسلام رضایی مهر افزود: ضد معرفت انکاراست و ضد علم جهل است.

و در پایان نکته چهارم زیارت عارفانه که به دو دسته نظری (علمی ،‌فکری ،‌قلبی و عقیدتی) تقسیم می شود.
که بخش نظری خود سه شرط عمده دارد:
1.اولین شرط وجوب شناخت معرفت شخصیت و مقام مزور است.
2.لزوم انطباق معرفت برمزور و تصدیق آن معرفت.
3.تسلیم قلبی بودن.
حجت الاسلام رضایی مهر برای شرط اول نظری بودن شرط زیارت 2دلیل عقلی بیان کرد:
دلیل اول: وجوب مقدمه برذی المقدمه  
دلیل دوم: وجوب شکرمنعم
وی با بیان روایتی دلیل نقلی را نیز برای نظری بودن شرط زیارت بیان فرمود.
و آن روایت:
شخصی به نام ابن مارد از امام صادق(علیه السلام) در مورد زیارت امیرالمومنین(علیه السلام) پرسید، امام فرمودنند یا بن مارد خداوند برای هر کسی که قدمی که برای زیارت جدم برمیدارد یک حج مقبول قرار میدهد و آن قدم را حواله جهنم نمی کند چه پیاده چه سواره.
وی درپایان درمورد شرایط عملی زیارت عارفانه چنین گفت: از آداب زیارت آرام قدم برداشتن ،خود رامعطر کردن و... می باشد.






ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
متن نظر :
پربازدید
لينك هاي مرتبط
قم - خیابان معلم -کوچه 12 - جنب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
تلفن :
025 - 37737213
نمابر :
025 - 37737217
کدپستی :
37185- 4466
تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم می باشد.